Prima pagină > Ereticii zilelor noastre, Vremuri apocaliptice > Tendinţe neo-ortodoxe: semn al vremurilor de pe urmă

Tendinţe neo-ortodoxe: semn al vremurilor de pe urmă

În Biserica Ortodoxă, tendinţele moderniste nu sunt atât de vizibile ca în catolicism, însă fiind vorba de spaţiul ortodox, apostazia este mult mai gravă. Dintre Bisericile locale, Patriarhia Moscovei ocupă un loc de frunte în campania de modernizare a lumii ortodoxe.

Camere de luat vederi şi miliţii proprii

La sfârşitul anului trecut, Mitropolitul Iuvenalie de Krutitsk şi Kolomna declara: ,,Situaţia actuală din jurul lăcaşurilor noastre de cult a fost destul de defavorabilă – au avut loc ucideri de preoţi, incendieri de biserici şi o mulţime de furturi”. Ca urmare, el a propus amplasarea de ,,sisteme de camere de securitate pretutindeni”, în fiecare biserică, pentru îmbunătăţirea securităţii totale.

Tot din pricina fenomenului infracţional şi huliganic în creştere, diferiţi prelaţi din conducerea Patriarhiei Moscovei au vorbit despre necesitatea ,,înfiinţării de miliţii proprii pentru a impune ordinea civilă în oraşe şi sate”. Părintele Vsevolod Chaplin, conducătorul Departamentului pentru relaţii între Biserică şi societate al Patriarhiei Moscovei, declara pentru cotidianul rus Kommersant: ,,Există câteva bande care înrobesc pur şi simplu viaţa străzilor, cartierelor, oraşelor mici şi satelor. Cred că grupurile ortodoxe pot impune ordinea acolo unde trăiesc. Multe comunităţi bisericeşti şi parohii au grupuri militaro-patriotice cu un bun antrenament. Acestea pot arăta un activism civic mai mare”.

Părintele a mai sugerat că din componenţa acestor gărzi populare religioase ar trebui să facă parte şi reprezentanţii altor religii: ,,Nu este nici un secret că ortodocşilor le trebuie foarte mult timp pentru a fi gata şi uneori, mai degrabă, renunţă la idee şi adesea sunt prea binevoitori. (…) Musulmanii sunt mai hotărâţi, adevăraţi luptători. Ei îi pot înfricoşa tare pe vânzătorii de alcool şi droguri, care îi învaţă pe tineri să bea şi să fumeze. Evreii au sânge rece. (…) Gloria artelor marţiale budiste dă încredere: o privire la o gardă budistă va fermeca orice derbedeu”.

Implicarea clericilor şi credincioşilor în activităţi laice, care nu au nici o legătură cu Biserica şi nu sunt într-un duh creştinesc, nu se mărgineşte aici, inventivitatea lor fiind extrem de mare. Un alt exemplu de acest gen este că preoţii ortodocşi ruşi patrulează pe drumuri, alături de poliţişti, pentru a-i îndrepta pe şoferii indisciplinaţi.

La Kuznetk, districtul Penza, când poliţia opreşte un şofer care încalcă regulile de circulaţie, acesta nu este amendat, ci are parte de o discuţie cu un preot. La Cita, în estul Siberiei, la sfârşitul lunii noiembrie, preoţii ofereau şoferilor icoane cu Sfântul Nicolae, protectorul călătorilor. În Kamceatka, preoţii au organizat o acţiune intitulată ,,Nu este niciodată prea târziu pentru a i te alătura bunului Dumnezeu”, stropind cu agheasmă intersecţiile periculoase şi conducând procesiuni religioase.
Consilii anti-alcool şi cluburi ortodoxe de noapte

O altă iniţiativă de acelaşi calibru este decizia Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Ruse din 31 martie a.c., de a înfiinţa Consiliul bisericesc şi public pentru protecţia împotriva ameninţării alcoolice. Stareţul Mânăstirii Întâmpinarea Domnului din Moscova, arhimandritul Tihon Shevkunov, şi scriitorul popular Valentin Rasputin au fost numiţi co-preşedinţi ai consiliului, care cuprinde clerici renumiţi.

Pe de altă parte, Patriarhia Moscovei intenţionează să deschidă cluburi de noapte ortodoxe pentru credincioşii tineri intelectuali. ,,Putem să deschidem un club de noapte, unde tinerii să poată viziona un film bun şi să-l discute până la 3-4 dimineaţa”, afirma arhipreotul Vsevolod Chaplin la întrunirea cu studenţii de la Facultatea de Management a Universităţii de Stat din Moscova. El a menţionat că tinerii catolici au înfiinţat un asemenea club în Moscova, Biblioteca Spirituală de la Pokrovka, unde membrii pot discuta filme şi citi cărţi.
Muzică rock bisericească

Călcând pe urmele catolicilor şi protestanţilor care au integrat muzica laică în spaţiul ecleziastic, ortodocşii încep să accepte muzica rock şi compunerea de piese rock cu texte de rugăciuni ortodoxe. Arhipreotul Evgheni Maksimenko din dioceza Dnepropetrovsk declara pentru cotidianul ucrainean Komsomolskaya Pravda că muzica rock ar trebui să aibă influenţă pozitivă şi să-i facă pe oameni să gândească: ,,Rock-ul rusesc este o putere. Ascultaţi doar textele DDT (n.r.: o formaţie rusească populară) ! Cu siguranţă, unele femei bătrâne, care se consideră credincioase, tratează muzica rock ca pe o muzică demonică, însă odinioară unii credincioşi se panicau la vederea unei locomotive, gândind că era diavolul personificat. Cred că muzica trebuie direcţionată într-un asemenea fel încât să poată aduce bine”.

Anul trecut, formaţiile DDT şi Bratia Karamazovi au participat la un turneu de muzică rock în oraşele ucrainene, dedicat celei de-a 1020-a aniversări a creştinării slavilor (a se vedea articolul ,,Iulie 2008. Ştiri – Confruntare la nivel înalt în lumea ortodoxă”). Astfel a fost lansat pe piaţă un album ce conţine melodii cu rugăciuni ortodoxe pe ritmuri de heavy metal, care va fi distribuit gratis pentru a propovădui cuvântul lui Dumnezeu tinerilor.

Episcopul Ilarion de Volokolamsk, conducătorul Departamentului pentru relaţii bisericeşti externe, face apologia muzicii rock şi integrării ei în Biserică. În aprilie a.c., el făgăduia să diversifice politica misionară a Bisericii şi formele de dialog ale Bisericii cu tinerii: ,,Azi, Biserica şi societatea sunt în realitate unul şi acelaşi lucru. Credincioşii noştri merg la discotecă şi concerte rock, şi dacă există o şansă de a da o nuanţă ecleziastică unor asemenea întruniri, dacă tinerii sunt bucuroşi să audă câteva cuvinte de la un preot, de ce să nu meargă preotul acolo şi să spună aceste câteva cuvinte ?”

Episcopul a amintit că anul trecut, la Kiev, întâistătătorul rus a vorbit la concertul de muzică rock dedicat aniversării creştinării slavilor şi ,,zeci de mii de oameni l-au întâmpinat cu mult entuziasm. Pilda unui asemenea patriarh îi va inspira cu siguranţă pe episcopi, preoţi şi mireni. Această dimensiune misionară a activităţii Bisericii noastre se va intensifica mulţumită personalităţii ÎPS Chiril”.
Lăcaşuri de cult şi slujbe moderne

O altă inovaţie este introducerea de modernisme în arhitectura şi împodobirea lăcaşurilor de cult şi în desfăşurarea slujbelor bisericeşti. De pildă, Viktor Bondarenko, istoric al icoanei şi mare colecţionar de icoane, declara într-un interviu acordat cotidianului Nezavisimaya Gazeta că ,,arta bisericească modernă trebuie să fie în pas cu vremea, decât să copieze unele imitaţii înşelătoare nereuşite”.

El continua: ,,Cum văd eu lucrurile ? O biserică alcătuită din materiale amestecate. Cu un iconostas cu plasmă şi un fel de sistem de lumini de laser în loc de policandre. Şi holograme. Ar fi straniu să cânţi imne medievale într-o asemenea biserică” … aşa că ,,predica ar putea suna ca un cântec rap”. În trecut, icoanele erau pictate pe lemn, pânză şi porţelan, acum ele pot fi create în format de plasmă digitală, pentru că ,,tehnologiile computerizate sunt simbolul vremurilor noastre, aşa precum pergamentul şi amestecul de alabastru şi cretă erau pentru Evul Mediu”.

Idei noi a adus şi cea de-a V-a ediţie a Târgului Internaţional de veşminte, icoane, cărţi şi obiecte bisericeşti, care s-a desfăşurat în perioada 11-13 iunie 2009, la Complexul expoziţional din Bucureşti. Cu această ocazie, 80 de firme au adus veşminte, icoane, cărţi şi diferite alte obiecte bisericeşti – ţesături şi broderii cu specific religios, veşminte preoţeşti şi arhiereşti, vitralii şi mozaicuri, mobilier bisericesc, vin liturgic etc – care au putut fi achiziţionate de doritori.

Andrei Epure, organizator al târgului, declara: ,,Printre obiectele inedite prezentate în acest an amintim laserul pentru aplicarea broderiei bizantine şi cădelniţa electronică. Acest ultim produs a fost inventat de italieni şi adoptat de o firmă românească pentru cultul ortodox. Mai amintim printre premiere şi producţia publicitară pentru mânăstiri şi parohii, precum şi apariţia Anuarului de Obiecte Bisericeşti – Ortodox 2009 Market, un ghid al firmelor şi produselor acestei industrii care începe şi la noi să se afirme”.

Inginerul Adrian Revencu, reprezentantul firmei austriece producătoare din ţară, oferea amănunte despre cădelniţa electronică: ,,Dispozitivul funcţionează simplu şi extrem de eficient – electric. Are un acumulator ca la telefonul mobil, care se accesează printr-un simplu buton ce poate fi montat în cădelniţa proprie a clientului, sau poate fi achiziţionat cu totul de la noi”.

Inginerul Florin Andrei, reprezentantul unei firme din Botoşani, vorbea despre produsele de alamă şi inox şi modelele gravate pe ele: ,,Modelele pe care le matriţăm pe vase sunt inspirate din modele vechi, care au legătură cu ortodoxia. Subliniez acest aspect pentru că astăzi există tendinţa de a se folosi altfel de modele” … Să mai amintim moda introducerii de clopote performante, a căror funcţionare este supravegheată de calculator echipat cu antenă şi sistem GPS (a se vedea articolul ,,Octombrie 2008. Ştiri – Chipul patriarhului – mai de cinste ca al sfinţilor”).

Referitor la slujbe, inovaţiile nu sunt atât de flagrante ca cele din Biserica Catolică, însă se poate menţiona faptul că ,,în Biserica Greacă din Canada şi Statele Unite ale Americii, episcopii au introdus, uneori cu forţa, orgi şi piane în biserici. Adesea, antifoanele sunt înlocuite cu recitaluri de muzică la orgă”.
Anunțuri
  1. clement
    30/06/2010 la 22:53

    In urma cu 10 ani, televiziunea greaca isi incanta telespectatorii ortodocsi cu muzica saltareata a unui grup de calugari care concertau prin diverse discoteci pentru a atrage tinerii sovaielnic-religiosi. Nu am idee care din bisericile ortodoxe a alunecat prima.De uitat ne putem uita peste gard cu ochi critic dar mai bine ne-am uita in ograda noastra in care dezordinea incepe a se instala cat se poate de..dirijat.Eu prefer o preotime severa si dispusa a se impune in viata colectivitatii dacat una supusa autoritatilor.Un preot care chiama la ordine primaria ce ingaduie manifestatiile homosexualilor este de respectat si respect merita si cei care inteleg sa ii aduca la lumina credintei pe tinerii delincventi, prin rugaciune si munca in folosul societatii.
    Daca mergem prin satele noastre vom vedea munti de gunoaie, cimitire in paragina, adolescenti sprijinind gardurile si usile „barurilor”. Ce fac preotii? Pentru care motiv nu incearca sa schimbe lucrurile impreuna cu profesorii, primarii si crestinii locului? Cat despre „modernizarile” din locasurile de cult, cel mai nelalocul ei este invazia mijloacelor de filmare si ascultare, demne de sediile serviciilor secrete, din parohiile pricopsite.
    Cat despre rastalmacirile si modificarile facute de unii preoti in chiar continutul Slujbelor, pot sincer spune ca acest lucru ma infricoseaza.

  1. No trackbacks yet.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: